Min nybörjarkurs i
japanska vid högskolan i Dalarna är en halvfartskurs helt på distans. Man tar in 40 studenter på
dagtid och 40 på kvällstid per termin.Vi befinner oss på
olika platser i Sverige och runt om i världen. En student bor i Tokyo, en Finland, en
Holland, och kursen ges på engelska. Många som deltar är heltidsstudenter på andra utbildningar,
men jag är inte ensam om att vara 40+ och heltidsarbetande.
Innan jag började på
kursen var jag spänd på hur det egentligen skulle fungera att läsa ett språk på distans. Min enda tidigare erfarenhet av distansundervisning är kandidatkursen i svenska som andraspråk vid
Karlstads universitet. Den var huvudsakligen asynkron, d.v.s. man tittade på inspelade föreläsningar och kommunicerade kring olika frågeställningar på ett diskussionsforum. Kursen i japanska är däremot till absolut
största delen synkron, d.v.s. man träffas i ett klassrum, i vårt fall i Adobe Connect en gång i veckan och har dessutom gruppövningar med kurskamrater på samma
sätt. Utöver det finns ett
diskussionsforum i vår lärplattform Fronter och en
Facebookgrupp för studenterna på kursen.
Inför kursstarten fick
vi välja vilken grupp vi ville vara med i. Det fanns olika veckodagar och tider. Jag valde måndag
18.30 till 20.00. När klockan slår 18.30 ser man till att vara inloggad med hörlurar, mikrofon
och webbkamera. På ena halvan av skärmen ser man den presentation som
läraren delar, och på andra halvan ser man sina kurskamrater och en chatt. Det finns även
ett litet fält för gemensamma anteckningar där läraren skriver upp viktiga saker.
Den senaste
lektionen började med repetition av förra veckans övningar i grupp. Då skickas man in i ett
grupprum tillsammans med en eller flera kurskamrater. Det är vanligtvis samma kurskamrat som
man arbetar med varje gång, och även utanför lektionstid. Här tränar man sin muntliga
färdighet genom att fråga ”Vilken tid vaknar herr Honda?” Vilken tid kommer herr Caspar
tillbaka hem?”. Vips så är man tillbaka i den stora gruppen igen och läraren går vidare med
nästa moment.
Ibland får man svara på
en fråga inför hela gruppen, vilket jag faktiskt måste erkänna leder till en
viss stress för min del.I ett vanligt klassrum
ser läraren vem som är upptagen med att bläddra i sina papper eller ser totalt
förvirrad ut och väljer oftast inte den studenten, eller så låter läraren de
elever som vill svara räcka upp handen. Här bara väljer hon. Om man inte kan
svara så kan man inte kika på kompisens papper, och man hör inga viskningar
från olika håll i rummet som ger ledtrådar (vilket man ofta gör i mitt eget
klassrum på SFI). Eftersom jag förespråkar Dylan Wiliams (pedagogikprofessor
som skrivit flera böcker om formativ bedömning) metoder att inte låta eleverna
räcka upp handen när de vill svara utan
välja slumpvis för att få en rättvisande bild av samtliga elevers kunskaper är det extra pinsamt att erkänna att jag
fasar för att få frågan. Hoppas mina elever inte känner likadant.
En typisk orsak till att
jag ibland känner mig ofokuserad är att min webbkamera plötsligt inte fungerar längre eller att jag inte ser presentationen. Det rullar ofta förbi meddelanden
på chatten i stil med ”Webcam stopped working, brb” eller ”Är det bara jag som
inte ser presentationen?” Jag vände mig till högskolans support för att diskutera
problemet med webbkameran, och fick tipset att sitta så nära routern som
möjligt. Det gjorde jag således förra gången, och då fungerade kameran. Däremot var det
lite sämre med ryggen efter att ha balanserat dator, kursbok och anteckningsblock i knät i soffan. Jag kanske
blir tvungen att möblera om.
Vad säger då
forskningen om distansstudier? Lisbeth Amhag på Malmö Högskola skriver i ”Utvecklingen av distansundervisning
och pedagogik i datorstött lärande”, i Pedagogisk
forskning i Sverige årgång 18 nr 1-2 2013 att år 2012 studerade var tredje
till fjärde högskolestudent helt eller delvis på distans. Vanligast var att
studera fristående kurser parallellt med andra studier eller arbete. Tydligen
har det inte gjorts många studier som undersökt lärandeeffekten av
distansstudier, men Amhag hänvisar till en studie som visar att under
förutsättning att distansstudierna innehåller webinarier, där kursdeltagare och
lärare möts ansikte mot ansikte och studenterna får goda möjligheter till
samarbete, så finns det inga signifikanta skillnader i måluppfyllelse mellan
distansundervisning och traditionell klassrumsundervisning. Jag kan tänka mig
att det stämmer. Däremot tror jag att många som befinner sig i min situation,
d.v.s. arbetar eller studerar något annat på heltid, kanske inte fullföljer
studierna då tiden helt enkelt inte räcker till och då man inte är helt seriös med
sina studier.
Samtidigt så är sannolikheten att jag faktiskt ska fullfölja min kurs just
för att den är på distans mycket större. Om jag hade behövt ge mig iväg till
Lunds universitet en kväll i veckan efter jobbet så hade det gått bort mycket
mer tid, och jag hade blivit mycket tröttare. Visserligen så hade jag kunnat
prata om allt möjligt med mina kurskamrater i pausen och säkert haft en mycket
mer social kväll, men nu är det andra sidan ingen som ser om jag sitter i pyjamas
bredvid routern, åtminstone inte om jag virar en scarf runt halsen.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar