tisdag 24 maj 2016

Hur är det möjligt att kunna skriva på ett främmande språk utan att kunna prata?

Ungefär två tredjedelar in i kursen insåg jag att det var dags att fokusera på allvar om det skulle gå. Läxorna blev alltmer betungande för varje vecka som gick. Samtalsämnena började bli, om än inte abstrakta, så lite mer fylliga och nyanserade. Varje vecka uppdagades att förra veckans grammatikmoment var en barnlek i jämförelse med denna veckas. Fika? Träna? Weekendresa? Knappast, jag måste plugga japanska. Att ens blogga om språkutvecklingen var ett slöseri med värdefull tid.
     De sista veckorna av kursen började inlämningsuppgifterna hopa sig. Tio tungvrickande meningar skulle läsas in och lämnas till bedömning. Ett reseminne skulle presenteras i grupp. En uppsats med titeln ”Mitt bästa minne” skulle lämnas in. Slutprovet närmade sig. Konversation, ordkunskap, läsning och kanji.
     Plötsligt insåg jag att jag hade pluggat på fel sätt hela kursen igenom. I början bildades ett antal studiegrupper med studenter som träffades några gånger i veckan för att konversera och plugga ihop. Jag trodde att jag behövde tiden till utantillinlärning och engagerade mig inte.
     Jag tog ut några semesterdagar och skrev uppsatsen, och fick VG. Men, hur svårt är det när man kan tänka i lugn och ro och vända och vrida på meningarna? Jag började inse att jag låg illa till angående muntlig produktion och interaktion, vilket var fullt naturligt eftersom jag endast tränat på lektionerna.
     När det var två veckor kvar bestämde jag mig för att jag måste hitta en studiegrupp, men det var lättare sagt än gjort. Många grupper var inte öppna för fler medlemmar. Jag annonserade på kursens Facebooksida och fick napp. Sedan satt jag i 1-2 timmar varje dag och pluggade tillsammans med en helt fantastisk kurskamrat från en helt annan grupp. Vi hade aldrig träffats på lektionerna och visste inget om varandra, men vi lyckades stötta, uppmuntra, hjälpa och lära varandra så mycket att vi båda blev godkända.
     Jag känner igen mig själv i många av de elever jag har haft på sfi. Hur är det möjligt att man kan skriva så bra men nästan inte säga något i den enklaste konversation? Har jag ibland frågat mig. Nu vet jag hur det är möjligt. Jag är likadan själv. Hur går jag vidare? Just nu överväger jag två alternativ: 
1) Inte läsa mer japanska 
2)skaffa en privatlärare vid sidan av universitetsstudierna. 
Fortsättning följer, kanske.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar